Libris Diner (4): Robert Vuijsje’s cordon
Door Reinjan Mulder
Twee jaar geleden liep Robert Vuijsje alle Nederlandse uitgevers af omdat hij een boek geschreven had waarin een prominente plaats was ingeruimd voor wat hij aanduidde als ‘negerinnenbillen’. Zwarte billen, oké, maar negerinnenbillen konden niet, vond men. Nu heeft Robert Vuijsje binnen een jaar 25.000 exemplaren verkocht van zijn boek over negerinnenbillen, Alleen maar nette mensen, en wil iedere uitgever hem in deze moeilijke tijden plotseling wat graag in zijn of haar fonds hebben. Vuijsje heeft de eerste grote prijs inmiddels op zak, de Gouden Uil, en vele andere zullen nog wel volgen.
Reden genoeg voor de uitgeverijen aan het Singel om Robert Vuijsje goed van de concurrentie af te schermen.
Andere uitgevers hebben de gewoonte hun auteur te laten vergezellen door een uitgever of redacteur – Mitzi van der Pluijm zit relaxt naast haar aanstaande prijswinnaar Dimitri Verhulst – maar op het Singel zag men zich gedwongen tot een een effectiever peloton. Aan de ene kant van Vuijsje werd redacteur Paul Brand gezet, die in zijn eentje heel wat mans is, achter Robert Vuijsje moest meteen het raam komen, zodat de achterflank goed afgedekt was, en aan zijn andere hand kwamen achtereenvolgens Vuijsje’s viriele – en zwarte -vriendin Lynn Spier, top-uitgever Vic van de Reijt en de immer moedige directeur Annette Portegies. Laat de concurrentie nu maar komen! Zelfs Lebowski’s Oscar van Gelderen, die elders in de zaal met de plaatsbekleder van Arnon Grunberg glanst, ziet de hele avond geen kans om het cordon te doorbreken.
Helaas was super-directeur Paulien Loerts van de WPG deze week verhinderd, anders zou ook zij natuurlijk nog aan tafel hebben plaatsgenomen – naast Annette Portegies, want hiërarchie moet er zijn. Of anders had Paulien zich er al rondlopend van kunnen verzekeren dat de nieuwe directeur van de Bezige Bij, die binnen de WPG als een kleine straatvechter te boek staat, geen pogingen zou ondernemen om na de sterauteurs Kees van Beinum en Bart Chabot nu nog meer goed verkopende auteurs van Nijgh & Van Ditmar weg te kapen.
Maar met wie staat Anna – Arbeiderspers – Enquist hier eigenlijk naar een o zo tedere scene achterin de zaal te kijken? Dat is toch niet …